I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 16 June 2011

Peramah dan Beramah

                                       Assalamualaikum dan Selamat Petang.


Setiap hari kita bercakap. Pot-pet-pot-pet-pot-pet tanpa henti. Tapi jumlah percakapan bergantung pada jenis orang la, sama ada jenis banyak cakap atau pendiam@berat mulut. Fakta menarik, apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit, jadi bila tolak tambah darab bahagi, lebih kurang 2.5 titisan air liur bagi tiap perkataan. Sebab tue la, kalau korang perhatikan, orang yang cakap laju dan banyak akan bersembur-sembur atas meja, baju yang dipakai dan silap-silap terpercik kat muka kita sekali hahaha. 


Konklusi, makin banyak bercakap, makin banyak enzim emilase dihasilkan. Kaitan dengan tajuk entri, makin peramah individu tue, makin banyak air liur dia hasilkan hahaha. Menurut kajian jugak, kita mengucapkan 30,000 perkataan sehari dan mengambil masa 3 1/2 sehari untuk bercakap. Giler ape. Tido petang pun tak lama camtuh! Okay. Sudah-sudah lah cakap pasal fakta. Cukup. 


Tujuan aku sebenarnya nak cakap pasal peramah, meramah, diramah dan sebagainya. Frankly speaking aku suka orang peramah. Tapi bukan yang terlalu peramah. Kalau dah peramah sangat sampai takde can aku nak bercakap, ini sudah lebih beb. Sebab aku pun suka bercakap. Walaupun muka aku ade orang cakap sombong pastu bengis macam alien, tapi sebenarnya aku suka bercakap. 


Lagi-lagi dengan orang suka senyum. Sejuk je mata tengok, hati pun senang. Semua orang pun camtu kan? Jadi peramah nie sebenarnya banyak kelebihannya. Cepat dapat kawan, cepat sesuaikan diri dengan suasana baru, and boleh get along dengan semua orang...tak kisah la orang tue pendiam ke hape, lagi ape lagi. Haa cepat dapat calon suami OPS. Maaf. Out of the bush.


Hayati perbualan di bawah:


Aku : Hai. Nama sape? Saya baru keje kat sini (sambil tersenyum manis)
Dia  : Lina (sambil tersenyum manis jugak)
Aku : Oh Lina. Saya Lily. Dah lame ke kerja kat sini?
Dia  : Lama jugak. Dalam 2 bulan camtu (#$*+!$... lama ke tue? abaikan)
Aku : Oh yeke. So okay tak? Tadi saya ada jumpa bos. Dia baik kan?
Dia  : Bolehlah...


Sidang hadirin yang amat saya hormati sekalian,


Lepas pada tue, aku terpikir, dah apsal aku lak over nak bersembang nie?? Hallo budak, tahukah anda dengan bersembang kita akan mengenali antara satu sama lain. Takdelah aku nak tegur kau, aku segan. Kau nak tegur aku, kau segan. Marilah kita merapatkan jurang persahabatan. Ape salahnya kan? Tapi ada orang berpendapat. Kalau mula-mula kenal, janganlah tanya banyak sangat. 


Bagi aku lah kan, tak salah kita nak bersembang tanya camtu. Sebab dah sah-sah kita tak kenal orang tue, so memang lah takde point kita nak sembang dengan dia betul tak? Kalau asyik nak cover jumlah soklan, alamatnya sebulan la baru dapat bersembang dengan lancar dan baik. As long jangan tanya soklan personal orang tue yang takde kaitan langsung dengan kita sudahla. Tue busybody nama nya.


Sebagai contoh:


" Ko dah ada pakwe ke? Orang mana? Hensem tak?"
" Eh, dalam next pilihan raya, ko rasa ko vote UMNO, PAS ke PKR?"
" Ko Indian kan. Ko rase la kan, agama ko tue ok ke?"


Brader sister, jangan woo. Elakkan sensitiviti kaum dan agama. How they are going to answer these kalau dorang tak betul-betul kenal kita? Kalau nak berkawan or memulakan persahabatan, jangan tanya soklan-soklan yang akan menyebabkan kening orang tue berkerut sampai bercantum, juga jangan sampai orang tue buat muka pelik macam nampak anak unta kembar siam dengan ikan kembung. Plesss. Mulakan dengan berhemah. 


Tapi kekadang bukan salah kita pun. Kekadang ada jenis orang yang jenis tak ramah. Dia buat bodoh je macam kita tunggul. Biasa la tue. Bak kata peribahasa, alah bisa, tegal biasa. Ada caranya untuk kita sesuaikan diri dengan keadaan, and maybe take a little bit of time. Berbeza dengan orang yang secara semulajadi nya suka bercakap dan peramah. Orang macam nie selalunya buat orang sekeliling dia selesa and kurang rasa segan. 


Tapi tak semua manusia tue sempurna. Bak kata brader tempat aku kerja semalam yang tidak semena-menanya berkata, "Orang cantik nie sebenarnya tak semua sempurna. Ada tue muka cantik tapi suara pulak sumbang, ade muka kiut, hidung pulak kembang. Ada sorang yang abang kenal tue, muka cun tapi mulut pulak laser". Tak pasal-pasal aku gelak besar semalam tanpa memikirkan aku masih anak dara. Makanya, semua orang tak sempurna. Noktah.


Peramah tue boleh, tapi biarlah ada batasannya. Peramah dengan golongan tua lain, golongan muda lain. Ada beza tue makhluk sekalian alam ya. Jadik pilihlah korang nak jadik orang peramah yang camne. Yang tak ramah pulak lagi sekali plesss la. Kalau agak-agak orang cuba nak beramah-mesra dan berkawan dengan kita, bagilah feedback yang membina. Jangan sampai orang pun dah malas nak tegur kita dengan sikap yang kita sendiri tak perasan. Jangan pulak yang gatal-gatal dilayan. Pilih yang baik-baik dan sesuai dibuat kawan :) Okay?


Sekian.



No comments:

Post a Comment