I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday 11 June 2011

Kisah Tragik Tragis Junko Furuta

                                    Selamat Tengahari dan Assalamualaikum.


Lately, nama Junko Furuta sedang hangat diperkatakan. Nama nie timbul kembali setelah hampir 31 tahun sejak tahun 1988-1989. Kisah dia 60% aku buat ayat sendiri supaya mudah paham dan 40% lagi aku terpaksa ambik dari source-source yang dipercayai benar bagi mengelakkan kekeliruan dan percanggahan maklumat. Kemungkinan jugak ada beberapa term yang susah sikit nak paham sebab source kebanyakannya dalam dialek Indonesia.




Junko Furuta? Sape tue? Kalau tak kenal, meh tau serba-sedikit. At least korang dapat gambaran sebelum baca kronologi kes nie. Sebelum tue, bagi sape-sape yang berhati lembut dan sensitive, kisah tragis nie maybe sedikit mengganggu anda. So better get ready alright babes and dudes.

Junko Furuta adalah seorang gadis muda berusia 16 tahun pada waktu itu, sekolah menengah tingkat tiga (kelas 12) siswi yang berasal dari Misato, Prefektur Saitama. Dia disiksa selama 44 hari lalu dibunuh. Kes Junko Faruta nie dikira sebagai jenayah peringkat tinggi kat Jepun.

Kisah bermula pada tanggal 25 November 1988, ada empat lelaki. Kita klasifikasikan sebagai Lelaki A (18 tahun), Lelaki B (Jo Kamisaku berumur 17tahun, Kamisaku adalah nama keluarga yang dia ambil setelah keluar dari penjara), Lelaki C (16 tahun), dan Lelaki D (17tahun) dari Tokyo. Mereka culik dan kurung Furuta selama 44 hari. Menerusi pembacaan aku, Furuta diculik masa dia dalam perjalanan pegi kerja. Mereka jadikan dia tahanan di rumah yang dimiliki orang tua Lelaki C.

Untuk elakkan polis cari mereka di atas kehilangan Furuta, A nie paksa Furuta untuk menelepon orang tuanya, mengatakan yang dia lari dari rumah dengan kawan, dan tidak berada dalam bahaya. Bukan tue je, A jugak suruh Furuta berpose macam pacar depan kesemua lelaki tue  masa orang tua C, iaitu pemilik rumah tue ada di rumah tersebut. Dorang teruskan sandiwara dorang tue lepas yakin yang orang tua C takkan laporkan pada pihak polis.

Furuta cuba untuk lari berkali–kali, memohon pada orang tua C untuk menyelamatkan dia, tapi dorang tak buat apa-apa meskipun mereka tau yang selama ini Furuta disiksa, sebab orang tua C takut A akan siksa dorang pulak. A masa tue adalah pemimpin Yakuza kelas rendah dan dia telah pun ugut untuk bunuh siapa-siapa yang masuk campur. Sape yang selalu tengok cerita Jepun Korea tue, tau la kan Yakuza nie camne, whereas yang nie in reality, bukan berlakon semata.

Menurut saksi di persidangan masa kes tue dibicarakan, mereka berempat memperkosa Furuta, memukulnya, memasukkan berbagai jenis barang ke dalam vaginanya termasuk tongkat besi, membuatnya minum urinya sendiri, memaksa Furuta untuk masturbasi, memotong pentilnya, menjatuhkan barbell ke perutnya, dan membakarnya dengan rokok. Salah satu dari pembakaran tue adalah hukuman sebab Furuta berusaha untuk menelepon polis.

Pada sebuah titik luka, Furuta sangat parah sampai kan dia perlukan sejam lebih merangkak turun tangga untuk guna bilik mandi. Bayangkan camne dia nak mandi dalam keadaan dia yang macam tue.

Ada yang mengatakan ada kemungkinan 100 orang tahu dorang menahan Furuta kat rumah tue, tapi hal ini tak jelas apa maksud dengan 100 orang tue, yang pasti dorang pun ikut memperkosa dan menyiksa Furuta saat berkunjung ke rumah tersebut. Lelaki-lelaki nie refuse untuk let her go, walaupun Furuta selalu memohon untuk membunuhnya saja dan menyudahi penderitaan tersebut.

Pada January 4, 1989, dengan menggunakan alasan kekalahan salah seorang tertuduh tue main mahjong, keempat-empat lelaki tue memukul Furuta dengan barbell besi, menuang cairan korek api ke kakinya, tangan, perut, muka, dan lalu membakarnya. Dia meninggal tak lama kemudian pada hari tue sebab shock.

Keempat-empat lelaki nie menyatakan yang dorang tak sedar betapa parah luka yang dialami Furuta, dan mereka anggap yang Furuta hanya berpura-pura mati. Para pembunuh tue menyembunyikan mayat Furuta dalam drum 55 galon dan memenuhinya dengan semen, pastu buang drum tersebut di Koto, Tokyo.

Penahanan dan Hukuman

Para tertuduh tue ditangkap dan disidangkan sebagai orang dewasa, tapi oleh kerana dorang masih dibawah umur, identiti mereka disembunyikan oleh persidangan. Sama jugaklah dengan negara kita kan. Walau camne pun, seminggu kemudian, majalah mingguan bernama Shukan Bunshun menerbitkan nama mereka, dengan menyatakan Hak asasi tidak diperlukan oleh penjahat biadab.” 


Mereka juga menerbitkan nama asli Furuta dan detail tentang kehidupan peribadinya dan ini mendapat liputan yang meluas di media. Menurut persidangan, Kamisaku dituntut sebagai ketua kepada para tertuduh.Keempat-empat tertuduh tue diberi keringanan dengan mengaku bersalah dalam tuntutan atau pertuduhan “Membuat luka fizik yang menyebabkan kematian”. 

Orang tua A menjual rumah dorang dengan harga maksimum 50 juta yen atau 5 miliar rupiah dan membayarnya sebagai compensation untuk keluarga Furuta.Sebagai hukuman, Kamisaku kena menjalani 8 tahun di penjara juvana sebelum dia dibebaskan pada bulan Ogos 1999. Pada bulan Julai 2004, Kamisaku ditangkap lagi sebab mencelakai seorang kenalannya, yang dia anggap kawan dia tue yang menyebabkan kekasih menjauhinya. Dengan itu, Kamisaku dihukum 7 tahun dengan tuduhan memukul.

Orang tua Junko Furuta terkejut dengan kata-kata yang diterima dari pembunuh anak perempuannya, dan bergabung dengan Lembaga Masyarakat untuk melawan orang tua C yang rumahnya dijadikan tempat untuk mengurung Furuta. Malangnya, ketika berhujah mengenai masalah yang timbul dari bukti iaitu semen dan rambut yang terdapat pada tubuh Furuta tak sepadan dengan para tertuduh, pihak yang menguruskan Lembaga Masyarakat putuskan yang mereka taknak tolong orang tua Furuta dah sebab dorang rasa takde bukti berat untuk pendakwaan. 


Kronologi Kes:

Hari 1-10 (22 November - 01 Desember 1988) 


Penculikan.
Dikurung sebagai tahanan dirumah, dan dipaksa berpose sebagai pacar.
Diperkosa (Total lebih dari 400 kali).
Dipaksa telepon orang tuanya dan mengatakan yang dia lari dan berkeadaan baik.
Kelaparan dan kekurangan gizi.
Diberi makan kecoak dan minum kencing.
Dipaksa masturbasi.
Dipaksa striptease didepan banyak orang.
Dibakar dengan korek api.
Dimasukan dari yang kecil sampai sebesar yang tak boleh dibayangkan ke vagina dan anusnya.

Hari 11-20 (02 Desember - 11 Desember 1988) 


Menderita luka pukulan keras yang tak terhitung berapa kali.
Muka terluka sebab jatuh dari tempat tinggi ke permukaan keras.
Tangan diikat ke atas dan badannya digunakan sebagai objek bantal sarana untuk ditinju.
Hidungnya dipenuhi sangat banyak darah hingga dia terpaksa bernafas melalui mulut.
Barbell dijatuhkan ke perutnya.
Muntah darah ketika minum air.
Cuba lari dan dihukum dengan tujahan puntung rokok di tangan.
Cairan seperti bensin dituang ke telapak kaki, dan betis hingga paha lalu dibakar.
Botol dipaksa masuk ke anusnya dan menyebabkan luka.

Hari 21-30 (11 Desember - 20 Desember 1988) 


Tak boleh berjalan dengan baik sebab luka bakar di kaki.
Dipukul dengan tongkat bamboo.
Petasan dimasukin ke anus, lalu disulut.
Tangan dipukul hingga penyet dengan sesuatu yang berat dan kukunya pecah.
Dipukul dengan tongkat dan bola golf.
Memasukan rokok ke dalam vagina, abunya juga dibuang ke dalam.
Dipukul dengan tongkat besi. 
Disuruh tidur di balkoni ketika musim dingin bersalju yang pasti minus.
Batang sate dimasukkan ke dalam vagina dan anus menyebabkan pendarahan.

Hari 31-39 (21 Desember - 30 Desember 1988) 


Cairan lilin panas dititiskan ke muka.
Lapisan mata dibakar korek api.
Dadanya ditusuk-tusuk jarum.
Pentil kiri dihancurkan dan dipotong stang.
Bola lampu panas dimasukkan ke vagina.
Luka berat di vagina dimasukkan gunting.
Luka sangat parah hingga memerlukan sejam untuk merangkak turun tangga saja.
Gendang telinga rosak parah.
Ukuran tangan menciut sangat banyak.

Hari 40 (31 Desember 1988) 


Memohon para penyiksa untuk membunuhnya saja dan menyelesaikannya.

Hari 41 (1 January 1989) 


Junko Tahun Baru sendirian.
Tubuhnya dimutilasi.
Tak boleh bangun dari lantai.

Hari 44 (Hari penghabisan) 


Disiksa badannya dengan barbell besi, sebab kalah main mahjong.
Furuta mengalami pendarahan di hidung dan mulut.
Disiram mukanya dan matanya dengan cairan lilin yang dibakar.
Cairan korek api dituang ke kaki tangan muka, perut dan dibakar. Penyiksaan akhir ini berlangsung lebih kurang 2 jam non stop.
Junko furuta meninggal hari itu dalam rasa ngeri sakit dan sendirian.

Tertuduh:

Tertuduh 1

Tertuduh 2

Tertuduh 3

Tertuduh 4
Kat sini kita dapat tengok yang ada spekulasi mengatakan bahawa bukti yang mereka dapat tue dari orang yang memperkosa dan turut menyiksa Furuta, tapi tak diketahui identitinya.

Seperkara yang paling mengganggu dari kisah benar yang tragis macam nie adalah para pembunuh Furuta sekarang bebas. Bagi aku, takde keadilan untuk dia. Dorang semua bebas lepas Junko Furuta terpaksa lalui semua penderitaan tue, tapi inilah kenyataannya.




 Sekian.



1 comment: