I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 5 June 2011

Kesian, Tak Mampu Beli Kain.

                                         Assalamualaikum dan Happy Sokmo =)


Setiap hari aku baca newspaper atau boleh jugak dipanggil sebagai surat khabar. Surat khabar yang mempunyai headline tak kisah lah dalam bahasa ibunda mahupun lingua franca. Bukan newspaper lama yang perlu dikitar semula tue, tapi yang panassss! Supaya aku tau isu-isu semasa. Ikhlas. Dan paling penting, bila aku selak jek mana-mana surat khabar, mata aku mesti terpandang artis. Of course la buddy. Come on la. 


Bukan nak menyibuk, bukan mengutuk, jauh lagi menghina. Sekadar menulis tentang picisan hati yang berbicara menerusi rentak dangdut regeh hahaha. Tak salah kan kan kan?  Berbalik kepada isu yang aku nak bangkitkan. Kadang-kadang aku pelik tengok artis-artis kita sekarang. Kenapa makin lama makin daring dalam memperagakan bentuk badan? Sekejap. Bukan ke berlakon? Bukan ke menyanyi? Apa kena mengena pulak dengan bentuk badan? 


Pelik dan tak relevan. Silap, relevan bagi yang tak ambik kisah. Bila jual bakat yang dianugerahkan, rasanya tak perlulah nak mendedahkan bahagian badan kepada yang tak patut. Pendapat aku, masyarakat menilai. Yang kelakarnya, yang baru terjun ke dalam industri glamor nie pun pakai bagai tak cukup kain. Padahal banyak kot kedai-kedai or gudang yang jual. Haa contoh terdekat seperti Jakel, Gulati's Silk House or Alamanda...Opps! Ke harga kain dah naik macam tarif elektrik yang naik mendadak sebanyak 7.12 peratus baru-baru nie?? 


Jangan risau, tue bukan alasan yang kukuh ye ladies and gentlemen sebab ada juga kedai-kedai India seperti Maabroor dan yang seangkatan dengannya. Beli sudaa. Bila masyarakat sekeliling menegur, jawapan tipikal, "Dont' judge people by their cover lah. Kenali hati budi dahulu lepas tu baru buat kesimpulan okey". Hallo brader sistah. Yes, aku akui mentaliti orang-orang kita memang tak boleh atau sukar nak diubah. 


So why don't you change in order to keep away people from stereotyped you? Before i go further, allow me to ask. Are first impressions are really important to know somebody, or is it the inside that really counts? If you answered "the inside that really counts", you're wrong. First impressions are really important. It is estimated that people judge you within the first 30 seconds of meeting somebody. We should also be good person on the inside, too, but that is after the first impression. 


Even for interview pun, first impression tue tersangat lah penting. Kalau tak penting, apa pasal dalam buku management yang aku belajar ada tercatat tentang making first good impression to the interviewer under topik Interview Ground Rules? Terbukti penting ya. Kerana itu, better you have a point before speak up babies. Adakah populariti itu hanya akan datang melalui cara-cara kasihan sebegini? Tidak semestinya rakan ya taulan sekalian. 


Sebagai contoh, Datuk Siti Nurhaliza. Pernah nampak dia pakai skirt? Aku pun pernah, skirt labuh tue. Bukan skirt singkat ye. Pernah nampak betis ke, paha ke? Tak kan. Frankly speaking, aku suka dia sebab attitude dia bila in public. Pastu dia suka senyum hehehe. Tak setuju sebab aku tak tau perangai dia yang sebenarnya? Peeps, itu dia punya pasal la. Semua orang ada perangai sendiri. Maksud aku yang dia display kat public. Kalaulah semua artis macam tue, takde la jelik aku tengok majalah hari-hari. But seems like all these things won't stop. 


Yes. It's true. Aku bukannya baik sangat. Tapi dari hari ke sehari, aku mula buat perubahan. Aku tak malu mengaku yang aku pernah bantah cakap mak aku supaya jangan pakai mendedah aurat sangat. Dulu aku suka pakai short sleeve, pastu pakai tudung. Alah macam budak-budak lepas sekolah pakai tue ha. Baju pun singkat macam pakai baju adik bongsu aku. Memang tah hape-hape hehehe. But then, makin aku dewasa, sikit-sikit aku berubah. 


Sekarang aku rasa sangat pelik kalau pakai short sleeve dengan tudung. Janggal. And tak silap aku almost 3 years dah aku tak pakai cenggitu. Bagi aku okay lah tue kan untuk permulaan. Aku harap one day bila aku dah jadi wife orang, aku nak jaga aurat betul-betul and be a gorgeous mother hahaha. Tinggi melangit impian aku. Kan ke banyak butik and kedai yang jual baju-baju macam tue sekarang. Nak taknak je.


Pagi tadi aku belek-belek satu majalah buah popular kat Malaysia nie. Tak payah kot aku nak mention yang mana satu even you can easily spot it. Gambar-gambar artis? Memang toksah nak cakap la walawei. Banyak kot. Tak perlu lah aku upload kat sini, jadik isu plak karang. Apa-apa pun, ukur baju di badan sendiri. Peringatan dari aku yang bukan siapa-siapa, esok-esok kalau korang nak jadik artis, jual lah bakat anda, bukan jual badan =)


p/s: Artikel tiada kena-mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.


Sekian.









No comments:

Post a Comment