I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday 18 June 2011

Kaki Oh Kaki

                         Salam Semalaya dan Assalamualaikum =)


                      Dah pesal tetibe nak cakap pasal kaki pulak? 


Sebab aku dapat idea and ada point nak dibahaskan. Kalau tak, masakan aku begitu rakus menaip sebegini pantas. Oh sebelum lupa, better cerita dulu camne leh tercetusnya cetusan nie. Well, sementara tunggu ayah ambik aku balik keje, aku pergi pasaraya kecik beli coklat. Dengan duduk menghayun kaki, aku rilek makan sepapan coklat cadbury dairy milk black forest sikit demi sedikit sebab takut abis. Sekali-sekala aku pandang ke bawah tengok kaki aku. 


Bila tengok kaki, aku teringat mak aku dulu pernah cakap, "Kaki melambangkan kebersihan seseorang tue. Cerah or gelap camne pun dia, kita tetap boleh bezakan sama ada dia pembersih atau pengo. Pengo tu ape pulak? Paham-paham sendiri la makcik pakcik. Oppezit to pembersih. Aku tak sanggup nak cakap wuwuwuuu. Dah apehal pulak nie? 


Kadang-kadang kita tengok. Tak kesah la sape-sape kan. Baik laki or pompuan. Dress up bagai nak rak, mekap tebal dalam 10 inci, vogue gila, tapi bila tengok bawah. Bawah sekali. Bukan bawah lutut. Bawah lagi bawah lagi bawah lagi. Ya. Yang paling bawah tue. Bukan paha bukan betis. Tolongla paham yang mana aku maksudkan. Terima kasih.


Sepanjang aku berkawan dengan lelaki, ada beberapa orang yang pernah jugak zahirkan pendapat dorang kat aku pasal benda nie. Maknanya benda nie dah jadi benda universal, bukan orang tertentu je yang tau. Alah bila kita cakap pasal kebersihan, sah-sah orang tengok from top to toe. Silap-silap yang rapat dengan kita, contoh macam housemate atau roomate. Dorang secara tak langsung boleh nilai kita nie jenis yang macam mana. Maksud aku betul-betul pembersih atau appearance je stylo gila.


Sesetengah orang kurang bagi penekanan pada kebersihan kaki. Yelah, benda paling bawah, tak menonjol, apa pasal pulak kena yo-yo an je take care sangat kan. Camtu lah lebih kurang. Rasanya tak keterlaluan aku katakan yang kebersihan diri terletak pada kakinya. Formula dia senang je kalau kita pikir secara logik. Okey, kaki orang anggap benda tak penting. Bila tak penting, kita tak bagi perhatian pada kaki, maka kita hanya fokus kepada yang kita pentingkan atau suka seperti muka dan badan. Jadi bila kaki bersih, bahagian atas kaki juga bersih. Bila kaki tak bersih, apatah lagi bahagian atas kan kan kan? 


As simple as ABC. Bagi pompuan yang tak jaga kebersihan, memang ketaralah sebab dorang suka pakai high heels. Bila pakai high heels, kaki lebih terserlah dan kebarangkalian orang fokus pada kaki korang adalah tinggi. Kalau korang kurang bersih, memang jelas binti sahih korang pengo. Baik jaga-jaga! Lelaki pulak lebih selamat sebab dorang selalu pakai kasut. Honestly, aku pun kalau tengok laki berselipar, memang tang kaki aku tengok dulu hahaha.


Kesimpulannya, jagalah kebersihan kaki sebab dia mencerminkan keperibadian kita. Kuku jari kaki potongla selalu. Jangan ada benda yang hitam-hitam melekat kat kuku. Entah apa ke namanya. Aku pernah ternampak kat kaki sape tah. So plisss, kita jaga kebersihan kaki sama-sama okey. Sebagai rakyat Malaysia kita bukan saja perlu mengamalkan sifar sampah dan inflasi sifar, malah sifar kaki kotor juga perlu dititikberatkan! Guna lifebuoy pun boleh :)


Aku bukan nak promote lifebuoy

Aku bukan jurucakap Lifebuoy. Tak layak langsung haha.



Sekian.







No comments:

Post a Comment