I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 12 June 2011

Mengenali Karakter dari Status Facebook

                                Haii dan Assalamualaikum.


Dulu, hampir tiap-tiap hari aku bukak fesbuk kalau takde pape yang menghalang. Tapi sekarang dah tak addicted macam dulu. Kalau tak bukak seminggu pun takpe hehehe. Bosan siot. Korang tak bosan ke? Kalau tak bosan takpelah. Teruskan, gud job =) Ini hari aku nak conteng entri aku tentang mengenali karakter seseorang thru' status yang dia buat kat facebook. Macam yang korang sendiri boleh nampak, macam-macam jenis status ada. Ada yang sempoi, ada yang entertained kita, ada yang buat kita senyum, bahkan ada jugak yang memualkan hahaha.


Kita release tension sikit ye. Bukan terbukti betul pun. Takde nya benda nie dibahaskan di persidangan sehingga terbitnya kertas kerja dan tesis segala bagai bagi membuktikan kesahihannya. Sekadar suka-suka. Oleh itu, bacalah dengan terbuka sambil tersenyum girang hingga menampakkan sebaris gigi yang putih ya. Kalau tak putih, kuning pun boleh =) 


Takde Kerja


Update fesbuk sampai tiga empat, lima enam, tujuh lapan kali sehari. Contohnya, "Padini ke Zara?","Arini nak makan ape ye?", "Ahh sakit kepala", "Dahaga pulak", "Ngehhh... ngehh...yes." Kan? Ada kan korang jumpe yang macam nie? Dia memperuntukkan seluruh masa dalam hidupnya untuk mempamer pelbagai jenis status yang tak penting. Kalau sekali dua atau jarang takpelah gak. Adoi. 'Dia' disini tak kira lah lelaki ke pompuan. Jangan marah ya!


Jiwang


Menggunakan bahasa-bahasa awan larat yang sangat meleret-leret. Contohnya, "Seperti rambutan yang sayap tinggi di atas, begitu kau jauh dariku namun sedikit pun tak akan memudarkan ingatanku terhadapmu..", "Aduhai...dewi cinta, dikaulah malaikat sejahteraku!" atau "Oh bidadariku...dirimu begitu indah, siapa dikau yang sebenarnya?" Haa gitu. Berbunga-bunga labuci bermadah pujangga macam orang dulu-dulu aje kan.


Disleksia


Yang nie aku sangat kesian sebab menghadapi kesukaran mengeja dengan betul. Penggunaan huruf vokal dan konsonan yang tunggang terbalik, kejap beso, kejap kecik, dan berbunyi e pepet pun ada. Contoh: "jUstin bE'aver tU KiuTtttt bAngAt saNGat, kiTer SuKeR la diERrrr tu weehhh..! Yang nie honestly aku rasa nak bagi penampar pun ada. Kalaulah aku boleh delete status yang macam nie, dah lama aku buat.


Sendu a.k.a Sengal


Statusnya selalu berbunyi rawan atau sedih pilu. Contohnya, 'Apsallah dia nak dengki dengan aku...", "Kenapa mesti kau tinggalkan aku, ohhh...kasihani diriku.." Oh my God, ape perasaan anda bila baca status macam nie?


Berlagak


Mungkin tak bermaksud langsung nak berlagak tapi bila dibaca bunyinya nampak camtu. Contoh, "Baru balik main golf dengan Datuk Abu Gapor," status bersambung, "Tiket ke Gold Coast dah booking awal-awal," dan seterusnya, "Dinner malam tadi di Hotel Lima Bintang."


Mengutuk Orang Lain


Haa status macam nie lagi la kerap kita nampak. Contohnya, "Kau ingat kau bagus sangat ke. Ingat aku tak tau kau sape an an?" dan lain-lain contoh. Kawan-kawan, sedar tak anda buat status macam ni buat dosa korang bertambah je sebab aibkan orang. Orang yang entah dari ceruk mana pun boleh tau. Buat status macam nie bukan buat orang simpati or kesian, wat orang pikir yang korang jenis tak mature and tak matang selesaikan masalah lagi ade lah. Gunakan fesbuk untuk berkawan, bukan cari lawan okey. Maka, pikir sebelum bertindak =)


Bak kata peribahasa Melayu, banyak orang maka makin banyakla ragamnya.


Terimalah pantun 2 kerat aku:


Jangan tersinggung jangan terasa,
Hanya rekaan semata-mata.


Sekian.



5 comments:

  1. kalaw tulis status 'off to paris @ berlin @ amsterdam', camne plak?? kira berlagak ke??

    ReplyDelete
  2. stakat sy tgk status awk, xde pun yg mjengkelkan. so abaikan :)

    ReplyDelete
  3. =).. sy pn bukan slalu update status... hehe

    ReplyDelete
  4. as long xtmsuk golongan disleksia tue kire okay la. hehe.

    ReplyDelete
  5. saye kategori mane ea? asenye takdek kotttt. hehehehe

    ReplyDelete